21/09/2024

Veertig vrijwilligers kwamen zaterdag 21 september in Raalte in actie voor de jaarlijkse World Cleanup Day. Onder leiding van de Lionsclub Raalte hebben ze zwerfafval opgeruimd en zo het dorp een stukje schoner gemaakt.

De deelnemers waren afkomstig van verschillende lokale initiatieven, zoals buurtverenigingen en hardlopers van het Vitalcentrum, die het nuttige met het aangename verenigden door tijdens het hardlopen afval op te halen.

18 Volle zakken

De Lionsclub Raalte heeft in 2023, ter ere van het 900-jarig bestaan van de gemeente, de basis gelegd voor deze jaarlijkse schoonmaakactie onder het motto ‘Houd de gemeente schoon’. Dit jaar heeft de actie geleid tot het inzamelen van 18 volle zakken afval, goed voor 20 kilo.

Ondanks dat de hoeveelheid relatief licht was, onderstrepen de vrijwilligers dat kleine afvaldeeltjes zoals snoeppapiertjes, lege blikjes en sigarettenfilters niet veel wegen, maar wel een groot verschil maken voor het milieu.

Opvallend was dat de tussendoorpaadjes in parken vervuilder bleken dan de bermen langs fietspaden. Ook wordt het effect van het statiegeld op blikjes positief ontvangen, aangezien er minder blikjes in het afval werden aangetroffen. Zo waren Noah en zijn moeder er trots op dat zij een halve zak hadden gevuld met kleine afvalstukken en slechts één blikje en een lege wijnfles.

Heeten

Naast het opruimen van zwerfvuil, werd in Heeten door vier vrijwilligers verkeersborden schoongemaakt, een actie die symbool stond voor de brede inzet van de gemeenschap om hun omgeving schoon te houden. En het betekent dat Heeten spik en span de Ponyweek in kan gaan.

De Lionsclub werkt nauw samen met lokale initiatieven, zoals buurtverenigingen die met regelmaat hun eigen buurt schoonhouden. Ralph Mulders, een van de initiatiefnemers namens de Lionsclub Raalte, benadrukte het wereldwijde karakter van de World Cleanup Day, waarbij Lionsclubs overal ter wereld niet alleen straten, maar ook rivieren en monumenten schoonmaken.

Met een opkomst van meer dan 40 vrijwilligers was de actie in Raalte een succes, waarbij de Lionsclub al enthousiast vooruitkijkt naar volgend jaar. "Als je zin hebt, doe volgend jaar met ons mee", aldus Ralph Mulders.

Een collage van de World Cleanup Day in Raalte