30/10/2023

De Strijd van Salland is dit jaar het goede doel van de wijnactie van Lionsclub Raalte. De organisatie zamelt geld in voor wetenschappelijk onderzoek naar hersentumoren.

De wijncommissie heeft samen met de leden zes pakketten samengesteld met wijnen die zich bij elke gelegenheid goed laten smaken. Met de feestdagen in het vooruitzicht is dit de tijd van het jaar om extra van de lange avonden te genieten. Een glas rode of witte wijn bij een gezellig diner of samen op de bank, ook met vrienden erbij. Met één van de onderstaande wijnen in het glas gaat dat zeker lukken.

(tekst gaat door onder de afbeelding)

1 Duitsland - Weinland Rheingau - Riesling trocken (wit, droog)

Een verrassend volle en aromatische Riesling met een exotische bloemige geur en tintelfrisse smaak van citroenen en perziken en minerale zuren. Lange afdronk en helemaal in balans. Lekker bij vis, zeevruchten, kalfsvlees, kip en Aziatische gerechten.

2 Frankrijk - Les Bertholets - Chardonnay Grande Reserve (wit, droog)

Deze absolute hit van de afgelopen twee jaar is een Zuid-Franse Chardonnay uit de Languedoc en is een topwijn met veel karakter. Deze romige volle Chardonnay met de karakteristieke smaak en geur van een lange eikenlagering heeft door zijn frisse zuren een tintelende lange afdronk. Deze wijn doet het goed bij visgerechten als zalm, sliptong met botersaus, tonijnsteak, gemarineerde gamba’s, maar ook bij kipgerechten.

3 Italië – Torre de Lancia Fuoco Rosso (rood)

Uit de hak van de laars van Italië, uit Apulië/Puglia, komt een soepele, maar toch ook volle krachtige wijn van de Primitivo- en Negro Amarodruif. Deze dieprode wijn met paars randje in het glas heeft de volle smaak van overdadig rijpe bramen en kersen en een fluweelachtige warme afdronk. Smaakt goed bij wild zwijn, lamsvlees en spaghetti met pittig gekruide gehaktballetjes.

4 Californië – Whinfield Estate – Zinfandel (rood)

De Zinfandel is het Amerikaanse broertje van de Italiaanse Primitivodruif. Rijke geur vol fruit en kruidig, maar ook sappig en zacht van smaak met hints van bramen, bessen, rode kersen. Een lange zachte afdronk. Past bij kruidig (lams)gehakt, goulash(soep) en aubergine-stoofpot.

5 Australië – De Bortolli Family Sel – Shiraz/Cabernet Sauvignon (rood)

Robijnrode soepele blend van twee karaktervolle druivenrassen met een aardse geur. Pruimen en zwarte bessen voeren zacht de boventoon, maar specerijen en de typische smaak van eikenhout geven deze wijn een avontuurlijk karakter. Deze wijn heeft een lange afdronk en past goed bij lasagne, lamsvlees, rollade, gehaktballetjes in tomatensaus, goulash en kazen.

6 Frankrijk - Les Bertholets - Grande Reserve GSM

Grenache, Syrah en Mourvèdre maken samen een zeer aromatische, rijke en elegante rode wijn. Soepel van smaak met zachte tannine van een lange houtlagering en met een opvallend lange afdronk die je vanaf de eerste slok verrast en blij maakt. Gaat erg goed samen met geroosterd vlees, vlees met sauzen, wildgerechten en allerlei kazen.

Bestellen

Wilt u een doos met zes flessen bestellen (of een doos met 1 fles van alle wijnen) en daarmee De Strijd van Salland steunen? Vul dan uw bestelling in op de bestellijst of geef deze door via raalte@lions.nl. Bestellen kan tot en met vrijdag 17 november 2023. De wijnen worden na 28 november, dus ruim voor de feestdagen, uitgeleverd in Raalte en omgeving.